FAQ
1. Hvordan beregnes CO2-aftrykket?
Vores model bygger på meget detaljerede beregninger af CO2-udledningen fra personbiler i Danmark, lavet af seniorrådgiver Morten Winther fra Nationalt Center for Miljø og Energi (DCE) ved Aarhus Universitet. Winther er en af Danmarks førende CO2-udledningseksperter med ansvar for beregningen af de danske CO2-emissioner fra transport, der rapporteres til blandt andet FNs Klimakonvention og EU.
I modellen stammer CO2-udledningen fra forskellige køretøjstyper fra den europæiske vejtrafikemissionsmodel COPERT 5, som anvendes af det europæiske miljøagentur EEA.1 2
De danske trafikdata, som bruges som input i emissionsberegningerne, kommer fra DTU Transport, som hvert år laver nationale trafik- og bestandsopgørelser baseret på Danmarks Statistiks bilregister og Vejdirektoratet. De emissionstal som er anvendt i vores model er opgjort 2018. 3
CO2-aftryk benzinbiler* |
Bykørsel [C02 g/km] |
Landvej [C02 g/km] |
Motorvej [C02 g/km] |
Motor <0,8 l |
147,1 |
102,5 |
120,1 |
Motor 0,8 - <1,4 l |
172,9 |
111,6 |
121,8 |
Motor 1,4 - 2,0 l |
239,6 |
150,4 |
158,3 |
Motor >2,0 l |
368,3 |
214,1 |
214,3 |
*
Kilde: 2018 Emissionstal fra Morten Winther Nationalt Center for Miljø og Energi (DCE) ved Aarhus Universitet.
Kilder
1 Nielsen, O.-K. et al. (2020). Denmarks national inventory report 2020 - Emission Inventories 1990-2018 - Submitted under the United Nations
Framework Convention on Climate Change and the Kyoto Protoco. Aarhus University, DCE - Danish Centre for Environment and Energy. Report 372.
2 EMEP - European Enviromental Agency (2019). Air pollutant emission inventory guidebook. EEA Report 13, 2019.
3 Winther, Morten (2020 to be published). Danish emission inventories for road transport and other mobile sources. Inventories until the year 2018. National Environmental Research Institute, University of Aarhus. DCE Scientific Report.